At være en arbejdsplads bygget på ideologien om sjov betyder to ting. For det første planlægger vi altid fritidsaktiviteter for at holde engagementet hos alle højt, og to, vi er nødt til at følge op med nogle af disse ofte besynderlige ideer. Vi har haft en del finurlige ideer, men motorcykelturen befinder sig meget højt oppe på listen. I slutningen af sidste år tog syv nuværende og tidligere George og Willy medarbejdere turen ned til New Zealands sydlige alper, en velkendt baggrund for en masse branding fra de sidste 5 år.

Besætningen postede ved siden af Top Hut i St Bathans-bjergkæden.

Turen handlede ikke om at have de bedste cykler eller at være de bedste ryttere, det handlede om at komme ud i det fri, glemme travlheden og bare fokusere på at blive opmuntret i nuet.Det er det samme som enhver teambuilding-bestræbelse - at opbygge tillid, booste moralen og skabe en kultur, der kan udvides til det daglige arbejdsmiljø.

Du kan ikke opnå denne form for teambuilding i det daglige arbejdsmiljø.

Størstedelen af motorcyklerne på turen var en Suzuki TF125 eller bedre kendt som en 'Mudbug' og er en klassisk newzealandsk farmcykel. Vi elsker dem på grund af deres enkle design. Designet har næsten ikke ændret sig siden 1970'erne, og deres 2-takts luftkølede motor er ekstremt ligetil, hvilket er fantastisk, når du begiver dig væk fra den slagne vej og er afhængig af at løse eventuelle problemer selv. De er også designet til at arbejde under mindre end ideelle forhold, har en valgfri holder på bagsiden og en stor 13-liters brændstoftank. Perfekt til det, vi gerne ville lave med dem.

Eddie og hans Mudbug

Turen var uden tvivl en usædvanlig god tid samlet set, men det gik ikke uden nogle vanskeligere scenarier og uplanlagte komplikationer. Der var masser af mekaniske problemer og en masse vedligeholdelse udført med minimale værktøjer. Sam Baker knækkede et led i sin kæde, og uden at kunne købe en ny, måtte vi være kreative. Vi endte med at forkorte kæden og måtte file tilbage, hvor akslen går for at give mulighed for den kortere kæde.

Sam arkiverer frafaldene

Det mest bemærkelsesværdige vanskelige scenarie var vores forsøg på at komme til Macauley Hut. Ugen før vi påbegyndte turen oplevede den kraftigste regn i New Zealand i de sidste 7 år. Det oversvømmede både floder og søer. Selvom flodstrømmene faldt, da vi ankom, betød det på ingen måde, at de var tilbage til deres sædvanlige flow. Vi havde oprindeligt afskrevet ideen om at tage til Macauley-hytten, da vi ankom og så strømmen og kraften i den opsvulmede flod. Men da vi kende skønheden i Macauley-hytten og dens omgivelser plus med en sult efter nogle eventyr, ringede vi for at prøve at komme dertil.

Sidder fast i midten på floden og prøver at finde en vej over

Sporet til Macauley-hytten vævede sig op ad, hvad der normalt er et tørt flodleje, men med flodens tilstand på det tidspunkt betød det, at vi endte med at krydse den et latterligt antal gange. Da tusmørket kom over os, var vi blevet bluffet ind, hvor en stram, dyb og stærkt strømmende del af floden mødte en stejl bluff. Selvom vi selv kunne klatre rundt i bluffet, var der ingen chance for at trække motorcyklerne rundt. GPS'en viste, at vi kun var 5 kilometer fra hytten, og gruppen af overmodige våde og kolde drenge fortsatte turen til fods til hytten. Efter en times slæb i vådt motorcykeludstyr havde vi kun gjort 2 kilometer fremskridt og var udmattede efter den store dag. Vi parkerede op på bredden ved siden af floden for natten.

Et bål gav alle noget tiltrængt varme. Vi kom i seng kl.

At vågne op på siden af Macauley-floden var faktisk en dejlig måde at starte dagen på. Nogle fremadstormende medlemmer havde købt nogle færdigkogte pølser og nogle teposer, så vi tændte igen bålet og forsøgte at fylde vores maver. Uden gryder (da vi var afhængige af at komme til hytten) blev vi kreative og brugte nogle tomme dåser til at koge vand til teerne.

Der serveres morgenmad

Det tog os næsten hele dagen at komme tilbage til lastbilen efter at have været oppe i Macauley-dalen. Til vores glæde smeltede det gode vejr sneen op på toppen, og floden voksede gradvist, hvilket gjorde det endnu sværere at komme tilbage. Hele ekspeditionen fra at forlade lastbilen til retur tog næsten 24 timer, og ved slutningen af den var vi uden tvivl trætte og sultne. Vi vil dog huske den ekspedition for evigt, og det er en påmindelse om, at varig tilfredshed ikke kommer af at tage den nemme vej.

Våd ville være en underdrivelse

At tage på en tur som er opnåeligt for de fleste, men det kræver en vis planlægning og forberedelse. Selvom en række ting ikke gik som planlagt, mens vi var på turen (hvilket er det mest sjove i virkeligheden), havde vi stort set alt det udstyr, vi skulle bruge for at komme os ud af enhver situation. Hvis du planlægger din egen rejse, så sørg for, at du er forberedt!

Turens yndlingsmåltid var den friske krebs (New Zealand Rock Lobster), vi havde. George havde dykket i Dusky Sound et par dage før motorcykelturen og købte et par stykker tilbage med ham. Krebs lever mellem 5 og 275 meter dybt og kan blive op til 8 kilo store! Vi kogte dem op med hvidløg, smør og chili.

George forbereder krebsene

Vores oprindelige plan var at blive i Department of Conservation-hytterne så længe turen varer, men i sidste øjeblik smed vi teltet ind. Dette endte med at blive en af de bedre ting, vi gjorde. Det gav os mulighed for at bo på nogle af de smukkeste steder, New Zealand har at byde på. Nedenfor er et eksempel, hvor vi var på kanten af Lake Pukaki og kiggede ned ad den smukt farvede sø ved Mount Cook, New Zealands højeste bjerg.

En af de vigtige ting for os var at køre på et udvalg af terræntyper. Vi ønskede at ride med singelfloder, højalpine tuer, klippehøje samt ved siden af Hyrdo-kanalerne. Kanalerne blev bygget mellem midten af 1970'erne og 1980'erne som en del af den øvre Waitaki magtplan og er en interessant del af New Zealands historie. De har en unik farve takket være vandets høje mineraltal og har en enestående kulisse med de sydlige alper.

Alt i alt var det en fantastisk tur med mange gode minder. Vi lærte alle lidt mere om at reparere motorcykler og blev alle dygtigere til at køre på dem, men det bedste var bare at bruge noget kvalitetstid med vores kammerater og kolleger. Det er svært at slå et bånd, der er skabt ved at tage på en tur som denne. Vi håber, du har nydt at følge rejsen sammen med os, og at den har inspireret dig til at gå i gang med din egen indsats! Hav det sjovt.